AMPLIAR NOTÍCIA
Per quan una veritable Mobilitat Sostenible
A la Unió Europea, per cada 1.000 habitants hi ha 472 cotxes, dades que, comparades amb el 1990, signifiquen un augment del 38%. Al mateix temps, el 80% del total del combustible existent és utilitzat en el transport. Aquestes dades preocupants no fan més que reafirmar la necessitat de disposar d’un transport públic adequat i de qualitat. Peró ens trobem que, al Principat, l’alternativa que en un principi hauria de ser la més viable, el tren, és la que aixeca més polèmica. Disposem d’una xarxa ferroviaria obsoleta i deficitària, amb uns trens que tenen un gran índex d’avaries i retards, deixant massa cops els/les usuaris/àries sense servei.

Aquest servei, que és emprat en la seva majoria per treballadors i treballadores, així com estudiants, fa que desplaçar-se fins el lloc de treball/estudi acabi significant una odissea dirària, sense que les autoritats facin res per solucionar l’arrel del problema. Així mateix, les mateixes autoritats que demanen a tort i a dret l’ús dels transports públics, per poder reduir els índexs de contaminació, al mateix temps es queden sense oferir un servei correcte garantit.

Els catalans també tenim les tarifes més altes per l’ús d’aquest transport, arribant a duplicar el cost per un trajecte de distàncies similars, comparat amb d’altres llocs de l’Estat espanyol, aconseguint posar d’aquesta manera una trava més als treballadors i treballadores per poder arribar a final de mes

Aquesta és una competència que depèn de l’Estat espanyol, el qual cada cop construeix més infraestructures per una teòrica millora de la situació general del transport, quan els estudis i dades indiquen que s’està aconseguint just tot el contrari. Un exemple clar és la inversió realitzada en el Tren d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona, una infraestructura que només respon a interessos del govern espanyol.

Finalment, veiem que s’està apostant pel desenvolupament dels centres comercials, grans superfícies i poligons indústrials, que impulsen la utilizació del transport privat. Les polítiques de transport no són suficient ni eficaces. No hi ha transport públic vàlid ni suficient que arribi als centres comercials, indústrials, etc. de manera eficaç, fomentant que els treballadors i treballadores, així com la ciutadania en general, utilitzin el vehicle privat.

Per aixà, des de l'Espai Jove reclamem que cal d’apostar per :

- Traspàs de totes les matèries en relació al transport públics i infraestructures, així com dels tributs necessari per poder oferir un servei de transport públic adequat i sostenible.

- Creació d’una xarxa ferroviària a partir de les necessitats de les persones i del territori, apostant en tot moment per un criteri de necessitat i no de rentabilitat.


- Reducció dels preus dels transport, mitjançant un preu públic a l’abast de tothom.
05-05-2008
Països Catalans
 
Opinió

De lluites socials en temps de retallades de drets i d’efervescència nacional
Roger Tugas
Portaveu Nacional

Supeditats en la resposta
Gerard Rabat
Secretari d'Acció Sindical


La Intersindic@l
SUBSCRIU-TE AL
BUTLLETÍ ELECTRÒNIC
DE LA INTERSINDIC@L
Agenda



  ESPAI JOVE de la Intersindical-CSC · Carrer de Villarroel, 45, entresòl · 08011 Barcelona · Tel. 934813660